Alla inlägg under december 2002

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 31 december 2002 15:45

Elis 386 dagar


Efter frukost packar jag en liten resväska.
Tar med mig morfars pjäxor, en clementin, ett paket salami

och ett paket rökt skinka.

Mitt på dagen tar mormor en tur på sina skidor med mig
varmt inbäddad i den stora pulkan. Jag somnade snabbt.

Jag fick ostkaka och drottningsylt till mellanmål.
Fick också smaka på blodpudding och lingonsylt som morfar och

pappa hade lagat.

Senare på dagen tog jag en liten sväng i min egen lilla plastpulka som jag

fick i födelsedagspresent av Henrik och Lotta.
Jag åkte till turiststationen för att köpa glass och bär i butiken.

Mamma och pappa var också med förstås.

Det var ju dom hade ju pengarna.

Efter nästa matpaus badade jag badkar med mamma.

På kvällen åt vi en rackarns god middag, sen blev jag trött men ville

ändå inte somna i den fina, egna lilla sängen som mamma hade fixat

åt mig kvällen till ära. Det gick jag bara inte med på!

Till slut gjorde pappa mig sällskap i den stora sängen.
Då gick det bättre.

Jag somnade dock före tolvslaget så vi missade alla raketer och smällare.

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 30 december 2002 15:42

Elis 55 veckor


Jag sov i 13 timmar!

Nu har jag i stort sett helt slutat krypa.

Varför hålla på med det egentligen nu när jag kan gå så bra?

Skidutflykt i vinterkylan, -16°, till affären för att handla mat & kaka.

Innan vi var framme så stannade vi och fikade på Storsätra fjällhotell.

Där hade dom riktigt goda kanelbullar!
Nu var det ännu kallare ute, -24°!

Kvällen ägnade jag mig mest åt att leka med den fina röda
"Cobra"-telefonen i stugan. Den sa väldigt mycket "tuuuuut".

När mamma sträckte ut sin tunga åt mig så kände jag på den.
Direkt efter så gjorde jag likadant.
Jag sträckte ut min egen tunga och kände på den!

Till middag så serverade pappa mig gräddstuvad lever.
Mamma tittade på med mild avsky.
Pappa tyckte precis som jag. Det smakade gott!

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 29 december 2002 15:41

Elis 384 dagar


Skid- och pulkutflykt med hela ligan till "Våffelstugan".
Mamma drog mig dit (nerför), och pappa drog mig hem (uppför).
Där fikade vi våfflor med hjortronsylt. Gott och sött!

På eftermiddagen hoppade jag över min tupplur och följde med mamma

och mormor till turiststationen. Då fick jag sitta i den fina "bärryggsäcken"

som mamma och pappa fick i julklapp av morfar och mormor.

På kvällen gjorde jag ett eget ord för termos: "jä-jä"!

Somnade "redan" klockan 21.

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 28 december 2002 15:40

Elis 383 dagar


Sovmorgon igen.

Jag börjar visst bli en riktigt "sjusovare"!

Pappa hade lite träningsvärk efter gårdagens skidtur så jag stannade i

stugan och vaktade honom medan de andra gav sig ut i spåren igen.

På kvällen pillade jag på pappas tänder. Dom var roliga!
Sen upptäckte jag att jag hade likadana saker i MIN mun fast inte så många bara.

Alla mina tänder är dessutom raka och fina.

Till kvällsfika bjöds det på makrillmacka!

Smaskens!

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 27 december 2002 15:38

Elis 382 dagar


Sovmorgon! Vi vaknade först klockan 10.00
Som vanligt var jag på ett alldeles strålande morgonhumör.

Jag började genast att utforska stugan.

I köket hittade jag en hel jättestor gurka som jag knallade omkring

och knaprade på innan frukosten var färdig att serveras.  :-)

Det var mycket roligt med alla nya och spännade saker i huset!

Så var det dags för mitt livs första skidutflykt!
Jag låg djupt och varmt nerbäddad i en stor träpulka som mamma drog

i ett snöre. Ida drog pappa i ett annat snöre...
Jag somnade ganska så väldigt snabbt i den sköna pulkan.

På kvällen gjorde jag en raid in i köket igen.
Denna gång snodde jag en hel purjolök och gick omkring och smaskade

på den också... He he!
Jag fick också äta lite apelsin som mamma gav mig. Gott!

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 26 december 2002 15:37

Elis 381 dagar


Väckarklockan ringer redan 07.00
Vi lastar alla grejorna i bilen och då kommer Kajsa, morfar och mormor hit.

Dom ska ju också med på resan ju! Bilarna rullar klockan 10 prick.

Jag och mamma satt i baksätet och lekte en rolig lek som vi

kallade för "skalla varandra". Vi skrattade gott och länge allihop!

Första stopp blev på "Rattugglan" utanför Mariestad, nästa på

"Flottaren" i Vansbro och det sista i Älvdalen där mamma byter

blöja på mig inne på ICA!

Äntligen så var vi då framme i Grövelsjön!
Resan tog faktiskt precis 12 timmar. 64 mil har vi kört.

Sen tog det några timmar till innan vi hade packat ur alla grejor och

fått in dom i stugan. Jag somnade inte förrän klockan hade blivit 02.00 på natten!

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 25 december 2002 15:36

Elis 380 dagar


Sovmorgon i dag!
Eftersom vi ska åka bil till fjällen i morgon så har jag hjälpt till att

tvätta och packa kläder hela dagen.

Vi ska åka till Grövelsjön som ligger i norra Dalarna, precis vid gränsen till Norge.

Det tar tydligen otroligt lång tid att åka bil dit.

Dom snackar om ungefär 12 timmar!

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 24 december 2002 15:34

Elis 379 dagar


Jag har lärt mig var "näsan" är!
Kan faktiskt peka på min näsa om man frågar var den är!

Julaftonen firade vi hemma hos mormor och morfar.
Min moster, Kajsa, var också där. Vi åt gott och jag var som vanligt

jätteglad och busig mest hela dagen.

Det var roligt med julklappar!
Jag fick klossar, en trumma av trä, böcker, kläder, och ett legotåg.

Mamma och pappa fick en Haglöfs "bärryggsäck" som jag kan sitta perfekt i.


Vi var hemma väldigt sent på kvällen.
Kom faktiskt inte i säng förrän klockan halv tolv!

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2002 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards