Alla inlägg under december 2003

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 31 december 2003 15:37


Elis 751 dagar

Emil 10 veckor


Snön är fortfarande kvar, "ÅKA PULKA!"
Vill gå och springa i snön i vår trädgård.

Jag går runt, runt under ett av äppelträden och trillar på

rumpan precis vid stammen och har lite svårt att komma upp.

Jag funderar en stund och lyser sen upp, idé! "Trädet hjälpa!" och

tar stöd mot trädet och vips så är man uppe och kan springa igen.

In och fika och sen åker vi till Cora igen.

Egentligen bara för att lämna en liten nyårspresent, men av bara

farten blir det både fika, lek och sen pulk- och kälkåkning i backen

på deras tomt.

När vi kom dit sov Cora och jag ropade från hallen:
"Cora sover, Cora vakna!"

Coras pappa kallar jag i tur och ordning för "mannen",
"Micke" och till slut "pappan".

På kvällen kommer mormor och morfar hit - JIPPIIEE!
"Jaga morfar", var en rolig lek.

Till middag äter vi allihop lax i stora mängder, GOTT!
Jag är i allra yppersta toppform!

Trots att jag inte fått nån tupplur idag håller jag högsta toppfart

ända tills jag somnar stående på knä i min säng klockan 22.45
Pappa hinner knappt läsa färdigt sagan.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


I dag åkte vi och hälsade på min kompis Cayenne igen.
Hon lånade ut en av sina blöjor till mig.
Det tyckte mina föräldrar var riktigt schysst!

När vi gick ut och lekte hela gänget så fick jag ligga brevid
henne i en tvillingvagn. Det var väldigt mycket mysigt!

På kvällen kom "M&M" hit för att äta och leka en massa!
Tydligen så var det några smällare och raketer och sånt på natten,

men jag märkte då ingenting! Jag sov GOTT i bärselen på mammas mage.

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 30 december 2003 15:34


Elis 750 dagar

Emil 69 dagar


Innan vi går ner för att äta frukost, går jag som vanligt in i det

andra rummet på övervåningen, det som är eller ska bli mitt rum.

Tillbaka i sovrummet berättar jag för mamma, pappa och Emil att jag

har varit i "Elis-jummet".

Frukosten äter jag i en ny stol, den gamla har visst blivit för liten.

"Jämt haklapp" säger jag, för det ska man visst ha ändå.

Direkt efter frukosten tar vi bilen till Lerum och "M&M".

Vi åker pulka med dom i backen på Höjden, JÄTTEKUL!

Och det är givetvis fullt med andra barn där också!

Mamma, pappa och Emil åker till en barndoktor en stund och sen

går vi ut igen. Den här gången med en kälke(!) och åker mer pulka.

Inga andra barn var kvar i backen då, så jag ropar på dom: "Pojkarna!"

Härmar morfar och säger "impad".

Jag vrålar "KÄLKE!" strax innan jag somnar.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


In i bilen och en liten tur till Lerum City för att träffa barnläkaren igen.

Än en gång klämde, kände, tittade, lyssnade och log hon för fullt.

Hon tyckte minsann att jag såg hur frisk som helst ut.

Inga problem alls!

Dessutom tyckte hon att jag var väldigt stark i mina ben och
i min nacke. Som sagt, jag har ju tränat i gymet där hemma!

Doktorn föreslog också att jag skulle sluta ta dom där dropparna
som jag brukar få strax före maten, bara för att testa och se.

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 29 december 2003 15:28


Elis 107 veckor

Emil 68 dagar


Så fort jag vaknade i morse tittade jag ut genom fönstret.
"Snö! åka polka!", vilket vi också gjorde direkt efter frukost.
Pappa sprang så fort så både pulkan och jag välte!
Pappa blev först lite orolig, men det var jättekul!
"Roligt! Mera trilla!"

Sen hjälpte jag pappa att skotta fram vägen till grinden

och att salta på trappan.

Som vanligt vill jag vara med pappa när han går på toa.
Han blir väldans stolt när jag utbrister: "Pappa, STORA pillen!"

Efter middagsluren och mat hämtar vi upp mamma
och Emil på BVC och så åker vi till min kompis Cora.
Fullt med lek, kramar, fika och pussar - MYSIGT!


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Till BVC här i Floda igen.
Denna gång fick jag kissa i en påse!
Det var bara för att Maj skulle kolla om jag hade urinvägsinfektion.
Det hade jag inte. Skönt!

Som vanligt blev det både mätning och vägning.
Jag hade växt 2 centimeter på 10 dagar. WOW!

Jag visar upp mitt soligaste och gladaste humör hela dagen lång.

På eftermiddagen åkte vi hem till Cayenne och hennes familj.
Dom är ohyggligt mysiga och trevliga tycker vi allihop!

Mamma fixar ihop några av mina mjukis-djur på ett snöre som
hon sedan hänger tvärs över suflett-öppningen på min vagn.
Det är mysigt värre att få ligga och kolla på de roliga varelserna!

Emil 5140 g. och 61 cm.

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 28 december 2003 15:24


Elis 748 dagar

Emil 67 dagar


Pappa och mamma trodde inte att det skulle vara möjligt, men idag är

jag en extra-extra busig pojke! Det är full fart och jag har ett alldeles

strålande humör och är dessutom bus-sugen som en liten tok!

Dock har jag, precis som igår, en liten svacka direkt efter min tupplur,

men mina "päron" listar ut att jag troligtvis är hungrig som "Ludenben"

och det visar sig stämma också. Med mat i magen förvandlas jag tillbaks

till den glada Elis igen.

Den gröna pottan inne på toa är en succé!
Jag kissar på riktig i den två gånger, men gör det också på låtsas,

med blöjan på, massor av gånger.

Går in på toa, drar ner långkalsongerna, sätter mig och "kissar", drar

upp långkalsongerna, hämtar pappersrullen, drar av en bit, torkar i

pottan, tar pappret till toalettstolen, lyfter upp locket, slänger pappret

och spolar!

Jag hinner göra detta fyra gånger på raken innan pappa tycker

att det nog får vara färdigspolat för en stund...


När pappa fixar kvällsfika säger jag "Akta, varmt kaffe!"

Vid godnattsagoläsning förvånar jag pappa genom att fylla i nya

ord i boken Petter och hans 4 getter:

"Petters getter åt han opp, fastän Petter ropa..."
"PåLÄGG!" vrålar jag och skrattar högt.

Pappa viker sig dubbel av fniss, han trodde ju att jag skulle säga
"...fastän Petter ropa stopp!", för så står det egentligen i sagan.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Idag blev det en riktig sovardag.

Jag hade ju lite att ta igen från igår när jag inte sov speciellt långa stunder.

Idag sov jag 4 timmar i sträck - i vagnen! Inne!
Det tyckte mina föräldrar var anmärkningsvärt.

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 27 december 2003 15:21


Elis 747 dagar

Emil 66 dagar


Säger "God morgon Ida" till Ida.

Jag får melon till mellanmål - G O T T !

Pappa säger att jag ska få "spätta" till lunch.
Jag svarar: "Röd!". Först fattar farsan ingenting, men efter en stund

"trillar kronan ner" och han lägger ihop orden och då blir det ju "rödspätta"!

På natten vill jag komma över till mamma och pappa i den stora sängen.

Jag säger "Elis kommer" och då hämtar pappa mig.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Attans förkylning!
Jag är rosslig som sjutton i mina luftvägar.
Det hjälper att hosta - himla tur alltså!

I dag har jag tränat på "gymet"!
Ja, det vill säga mitt "baby-gym".

Det var skojigt, dessutom blir man stark i kroppen av det.
Min nacke är nu väldigt stark och behöver inte alls speciellt mycket

stöd överhuvudtaget! Om jag inte är väldigt trött förstås, eller mätt.

Att sova ensam i min vagn är väl inte direkt mitt favoritval.
Tycker absolut bäst om att sova riktigt nära någon.
Det är mycket mysigare att slumra till i bärselen eller på mammas

eller pappas mage!

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 26 december 2003 15:19


Elis 746 dagar

Emil 65 dagar


Eftersom vädret är mycket bättre idag så går vi ut på en långpromenad.

Vi pluppar stenar från strandkanten och pinnar från en brygga.

På vägen till "bommarna" träffrar vi några grannar och deras

J Ä T T E S T O R A hund "Emmy". Hon är väldigt snäll, men jag

håller mig ändå på lite avstånd...

När vi har kollat in bommarna vid järnvägsövergången, dom säger som

vanligt "pling-pling" och går både upp och ner, vänder vi hemåt igen.

Innan middagen tar jag och pappa oss ett varmt och skönt bad.

Kvällen ägnas i större delar åt pussel-läggning.
Pappa och mamma tycker att jag är riktigt skicklig.

Ord: "motorcykel".

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Vi tog en riktigt skön och lång promenad.
Det är fantastiskt vad bra man sover ute i den goa' vagnen!

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 25 december 2003 15:02


Elis 745 dagar

Emil 64 dagar


I dag är det riktigt uselt väder ute, +7° och regn i massor!
Det gör inte så mycket för vi stannar inne och leker med alla

roliga leksaker jag fick igår.

Jag vill "baka massor" med modell-leran.

På kvällen hjälper jag mamma och pappa att bada lillebror.

Ord: "kompis".


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


VM i bajs i dag!
Mamma muttrar någonting om "...minst tusen gånger!"

På kvällen är det dags att bada igen.
Jag tycker att det är så roligt att jag skrattar!

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 24 december 2003 14:59


Elis 744 dagar

Emil 9 veckor


Hela familjen tar en ordentlig sovmorgon i dag.
När vi vaknar så ösregnar det och all snö är borta!
Vilket julväder alltså... Suck!

Efter frukost tar vi en snabb sväng förbi ICA och sen drar vi vidare

till "M&M" på "Höjden" i Lerum. På plats där finns också morbror Per

och hans familj.

Först blir det jullunch och efter att också ha fått lite gott fika
(ber mormor om att få "oliver") i våra magar är det äntligen dags

att öppna alla roliga paket som legat och väntat såååååå länge under

den ohyggligt vackert dekorerade jul-yucca-palmen.

Jag får massor av grejor; Böcker, bilar, en blå traktor, modell-lera,

kläder, en färgglad servis och mycket annat.

Sen åker jag och pappa hem för att vädra Ida och vila en stund så att

vi ska orka med hela kvällen också. Resten av gänget tar "Blå" till

Mölndals BB för att hälsa på "Kojsy", Kajsa och Conny.

När jag har vaknat så dyker mamma, Emil, morfar och mormor upp

hemma hos oss. Dags för julmiddag, fler julklappar och lek och bus

heeeeeela kvällen lång!

Jag kommer i säng extremt sent och somnar som en klubbad!


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Mamma tycker att min syn verkar skarp.
När hon sitter vid bordet och ler mot mig, så ler jag tillbaks från min

plats i babysittern som står mer än 2 meter bort.

Idag är det min första julafton!
Den firas i Lerum hemma hos mormor och morfar.
Jag fick jättefina kläder, böcker, skallra med mera.

Dessutom fick jag min allra första egna jättesnygga bil av "M&M",

men den lånade förstås Elis väldigt fort.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2003 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards