Alla inlägg under juni 2006

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 30 juni 2006 16:29


Elis 1662 dagar

Emil 982 dagar


Pappa och Elis upp strax efter 7.
Emil och mamma sover till 9.20, efter en tydligen väldigt varm och besvärlig natt.

Emil till frukost: "Jag vill ha kuddar ovanpå flingonen!"
Efter, som vanligt, väldigt tjatig, frukost plockas det egna, vita smultron igen.

Emil tycker att "Bjässe!" är ett väldigt roligt ord!

Elis: "Va ilsken Emil är idag..."

Till Alingsås, hem till Pål, Karin, Aprilia och Tindra,

men först tar vi en titt på vårt nya hus.

Glass, jordgubbs och strösselfika, och sen tar vi
en promenad till en riktigt häftig lekplats.

Mamma får bära Emil lite.
Han lägger handen på hennes bröst och säger:
"Mamma, vilken tjock mage du har!"
Mamma påpekar att det inte är magen, det är ett bröst.
"Mamma, vilket tjockt bröst du har!"

Hämtar indisk mat i Alingsås city, äter hemma i Floda.
Ganska snart efter middagen somnar Emil i soffan.

Pojkarna får lite juice i ett glass.
Elis luktar i glaset; "Undrar vad det är?"
Luktar och säger sen glatt: "Tvål!"

Elis: "Jag önskar att vi hade ett smultronställe som var lika stort som hela världen."

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 29 juni 2006 16:27


Elis 1661 dagar

Emil 981 dagar


Pojkarna leker affär och Emil köper glasstandkräm av sin försäljande bror.

Emil: "Jag ska ha mina skor på mig, för det är min banandag idag!"

Pappa och Elis åker till Lerum för att byta till sommardäck.
Sen blir det snabbmatslunch och besök i leksaksaffären innan vi åker

hem till Floda igen.

Emil: "Vad är attention?"

Elis drar i pappas vänstra pekfinger så att det knakar.
Stora skratt och hysteriskt kul!

Emil fortsätter att tjata "Attention, attention..."

Efter en kortare cykeltur blir det en sväng till affären där
vi köper ett berg med glassar. Fika på trappan hemma.

Emil påstår att han inte kan ta av sig skorna själv.
Mamma: "Men du är ju kung på det där!"
Emil vänder sig mot pappa: "Du är tung!"

Solen lyser hela dagen idag.
Det var nog säkert en vecka sen senast.
Varmt också, +22°.

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 28 juni 2006 16:25


Elis 1660 dagar

Emil 140 veckor


Vi vaknar strax efter 8!

Märkligt nog vill ingen av pojkarna vill se på barnprogram.
Denna morgon är det datorn som gäller!
Båda sitter på stolen och är jättegoa och snälla med varandra.
Emil får välja vad som ska göras, och Elis får spela det som lillebror Emil har valt.

Emil tyst och lågt: "Hallå, jag är skrikig."

Efter frukost och påklädning skjutsar pappa resten av familjen till Höjden i Lerum.

Sen vänder pappa hem igen för att fixa det allra sista inför visningen.

Emil får feber på dagen.
Ipren gör susen igen!
Elis i bättre form än igår i alla fall.

Vi hämtar pizza i Lerum City och äter på Höjden.

Mormor och morfar jobbar tyvärr, så de kan inte vara med och smaska.

Följande dialog utspelar sig:
Elis: "Emil, är du ett knä?"
Emil: "Nää."
Elis: "Va mystiskt!"
Emil: "Jättemystiskt..."

Emil tittar på stort foto. (gammalt från Krokis)
"Och där borta är jättesnygga morfar med blå tröja!"

Emil hemma: "Pappa, jag har samarbetat! Jättemycket!"
(=när man gräver riktigt djupt i sandhögen)

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 27 juni 2006 16:22


Elis 1659 dagar

Emil 979 dagar


Elis är grymt duktig vid datorn!
Spelar nu ofta "Backyardigans" bilspel där man måste styra både till

höger och till vänster, samtidigt som man måste gasa. Inga problem!

Ett annat spel som spelas ofta är "Dora Utforskaren" där man måste

tima lianhopp över avgrunder. Lätt!

Pappa och Elis iväg med bilen en sväng.

Grejor till "M&M"s garage, återvinning och en uppskattad titt på

bilskroten i Stenkullen.

Elis hamnar i en grym svacka vid lunch.
Vill knappt äta och säger att han är jättetrött och varm i kroppen.

Jodå, han är varm...

Ett kort men intensivt ryck orkar han i alla fall med.
Hjälper pappa med gräsklippningen ute i trädgården, men sen

är kraften helt slut. Storebror somnar faktiskt inne på soffan

klockan 14.30

Lillebror är dock i form! Fullt ös!
Hjälper mamma att baka och sjunger glatt:
"Herr Servitör, herr servitöööör!"

Emil: "Jag hoppas jag vill ha en nöt..."
Sen fortsätter han att sjunga, mer och mer.
"Jag vill inte ha t-shirtmat..."

Vi åker och hämtar thaimat, Elis äter måttligt, men det hjälper!
Efter mat och glass kickar han igång duktigt!
Mera race framför datorn och Elis är som en ny kille.

Elis:"Glass är medicin!"

Elis: "Mamma, det är nåt problem här..."
"Jaså?" svarar den ömma modern.
Elis: "Det är inte tillräckligt med bilar, men jag kan lätt skaffa fler!"

Emil räknar: "15, 16... 95 och redskap!"

Ingen av pojkarna är speciellt tuffa vid läggdags.
Båda killarna är varma i kroppen och bägge får Ipren i rumpan.

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 26 juni 2006 16:20


Elis 237 veckor

Emil 978 dagar


Elis och pappa vaknar 8.30
Emil och mamma kommer ner lite senare.

Av någon mystisk anledning så frukoststrejkar båda pojkarna denna morgon.

Till Bäckebol och Bauhaus för att byta en list.
Vi passar på att fika glass och kaffe.

När vi ska betala flinar Elis och säger, högt och tydligt, till mannen

som jobbar där: "Korvgubbe!"
Alla, inklusive "korvgubben", skrattar länge och hjärtligt!

Emil: "Kaffe till dom stora å glass till dom lilla!"

Vi pratar om att åka till "M&M"s sommarhus på Tjörn igen.
Elis: "Då antar jag att vi tar våran bil."

Badkarsbad och sen middag.
Emil: "Jag äter en trumpet för det låter så bra!"

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 25 juni 2006 16:11


Elis 1657 dagar

Emil 977 dagar


Elis spiller lite vatten på sina byxor:
"Den där spillningen på mina brallor struntar jag i!"

Elis och Emil provar mormors glasögon.
Pojkarna är sååå söta och roliga!

Elis leker att han är sträng och Emil leker doktor.
Emil med glasögonen hängande som ett stetoskop:
"Får jag se på din mun..? Den ser bra ut.
Får jag se på din mage..? Den ser bra ut.
Får jag se på ditt hjärta..?"
(Nej, det gick ju inte - han lutar sig fram och lyssnar istället.)

Emil: "Hej, min rosenknopp!"

Elis dyker plötsligt upp iklädd sitt cyklop.
"Hej dykare! Nej, jag är inte dykare!
Jag har bara KLÄTT UT mej till en dykare!"

Glada och goa pojkar hela tiden, trots att vi inte kom iväg hemåt,

mot Floda, förrän vid 22-tiden.

Elis har under hela Tjörnvistelsen helt omedvetet agerat medlare.

Snäll och jättego med kusinen Ossian när han varit trött och ledsen.

Superunderbar!

Pappa möter bilen utanför grinden. Pojkarna sitter och sover benhårt.

Barnen bärs upp till stora sängen, av med kläderna och sen bara sover vidare.

Hemma och i säng 23.20

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 24 juni 2006 16:05


Elis 1656 dagar

Emil 976 dagar


Elis drar fram en liten stol mot Conny som sitter med Ossian i

famnen och Elis säger strängt:
"Jaha?! Och vad ska du göra med Ossian då?! Slänga honom på tippen?!"

Mammas farfar kommer på besök. Elis pratar och berättar mycket.
När det är dags för farfar att åka hem, säger Elis:

"Jag vill säga hejdå till dej!" - och följer med till bilen.

På eftermiddagen leker alla barnen på altanen.
Plötsligt börjar Elis hoppa jättemycket och galet.
Conny låtsas bli sträng men Elis svarar snabbt och glatt:
"Jag fick en fluga i örat!" (Jaha.. DET förklarar ju saken..?)
Underbart rolig och snabbtänkt kille!

Innan middagen vill Elis pigga upp en lite trött Ossian.
Han ber mormor om nåt gott, för han ska gå ut i trädgården på utflykt

med Ossian... och Emil.
Han tar med en mugg med tre korvbitar i, och barnen går ut allihop.

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 23 juni 2006 16:03


Elis 1655 dagar

Emil 975 dagar


Elis och pappa ner 7.15
Mamma och Emil sover en stund till.

Packning och sen iväg till morfars och mormors nya sommarhus på Tjörn.

Bilköer, bilköer, bilköer! Efter 2 timmar är vi framme.

Emil: "Jag har VÄRLDENS snyggaste keps!"

Efter lunch och glass med jordgubbar tar vi en liten promenad till

stranden, Kåreviks badplats. Inga badkläder med, men Elis vill snabbt

bli naken och komma ner i vattnet. Emil strax lika naken och ner i

vattnet han också.

Elis tar vatten i sin hink;
"Här vare billig mjölk, i billig kartong! Mjölken ska till kon!"

Pappa vänder hem till Floda för att fortsätta fixa med huset.

Sillmiddag!
Givetvis och som precis vanligt slukar båda pojkarna alla sillar de ser.

Jättegott!

Emil: "Mer potatis one! One betyder Ja!"

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2006 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards