Alla inlägg under september 2006

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 30 september 2006 19:54


Elis 1754 dagar

Emil 1073 dagar


Elis vaknar till vid 6-tiden och är väldigt täppt i näsan och slemhostig

i halsen. För att inte väcka de andra smyger pappa och Elis ner 6.20

Mamma kommer ner en liten stund senare.
Emil sover en timme längre än Elis denna morgon.

Elis skriver själv ett sms till Micke och frågar vad Cayenne

vill ha i födelsedagspresent.
"HEJMICKEVADVILLCAJENHAIPRESENT".

Emil: "Nu mår jag bättre än hostan!"

Elis rätt risig och låg på förmiddagen och Emil hostar rätt mycket.

Varsinn Piggelin hjälper faktiskt.

Emil: "Nu är jag inte förkyld mera!"

Emil: "Jag har inte plockat en krabba, men det ska jag göra nån gång.

Det vore spännande!"

Vid lek uppe i stora sängen före lunch blir Emil törstig.
Han hittar sin "lunka" men också Elis tomma glas.
Istället för att ta sin kära flaska häller han över vattnet till glaset.
Sen kommer han på, nästan alldeles själv att

"Stora barn, inte små bäbisar, dricker från glas."

Pappa frågar om han vill ha ett eget glas, precis som Elis,

ikväll vid sovdags. "Jaadå!" blir svaret.

Vid 14.30 kommer mamma hem med en massa saker hon köpt på en sån

där utförsäljning i Lerum. Morfar är också med.
Emil hittar en ny bok och frågar mamma: "Kan man läsa den?"
"Ja" svarar mamma.
Emil: "På datorn?"

Elis ritar och mumlar lite...
"Det är inte marshmallows, det är paviljonger."

Och ja, Emil dricker vatten ur sitt gröna favoritglas i stället för att

använda "lunkan". Första gången han somnar utan att suga på den.

Stort!

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 29 september 2006 11:17


Elis 1753 dagar

Emil 1072 dagar


Emil snurrar rejält i stora sängen, och klockan 7 säger han:

"Pappa, jag höver bajsa!"

Vi smyger ner till toa och efter en stund vaknar Elis där uppe, av pratet från toa.

Bröderna rör knappt sin lunch, trots att pappa serverar fiskbullar och

kokt potatis. Det som alltid brukar fungera så bra.

Emil plötsligt: "Laserstrålar!"

Elis är inte helt i toppform. Han ser lite hängig ut då och då under dagen.

Emil är lös i sin mage. Klockan 14 bajsar han för tredje gången idag.

Pappa steker lax och tar av sig sin tröja för säkerhets skull.

Det stänker en del...

Emil: "Oj, vad klädd du inte är!"

Elis äter inte mycket till middag heller.
Glad men snorig och hostig.

Efter, som det känns i alla fall, hundratals försök att få Emil att kissa

innan läggdags, lyckas mamma äntligen komma på ett knep som fungerar!

Att se hur långt man hinner räkna under tiden man kissar är roligt!

Emil hinner räkna till tio.

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 28 september 2006 18:24


Elis 1752 dagar

Emil 1071 dagar


Pojkarna vaknar och kommer över till stora sängen klockan 6.13

Pappas klocka spelar Muse 6.15

Elis och pappa kommer ner i ett mörkt vardagsrum.
Elis: "Här var mörkret igång.."

Mamma hämtar och det är riktigt svårt att få ut pojkarna till cykelkärran.

Mamma blir nästan lite less.

Allt blir sent och när pappa kommer hem är killarna ordentligt hungria och griniga.

Kaos är ordet.

Emil lägger morotsbitar i sin middagsmat.
"Nu blir det smaskigt va?!"

Elis läser själv: "Fru Jumbo" som är de två första orden i kvällens saga.

Pappa berömmer och storebror funderar lite:

"Jag kanske inte behöver gå till nån skola för jag kan ju redan läsa..

Nä, nu vet jag.. Jag kan ju lära mig svårare saker än å läsa!"

Elis är ganska hostig när lampan släcks.
Det tar en stund innan han lyckas somna.

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 27 september 2006 18:22


Elis 1751 dagar

Emil 153 veckor


Elis: "Det regnade inte alls så mycket när vi var ute.
Det var bara lite blött i luften."

Som vanligt är det jätteroligt att rimma!

Pojkarna blir väldigt förvånade när mamma INTE tar något strössel
till sin glass, bara chokladkulor. Det kommer många frågor om varför.
Mamma: "För att jag inte ville ha nåt strössel idag."
Emil: "Nähä, men i mårrn då?"

Emil: "Jag kan inte äta mer. Det är för svettigt.."

Emil står och kissar och märker att det luktar lite konstigt.
Emil: "Vad är det som luktar?"
Mamma: "Det kan vara kiss som luktar".
Emil: "Nää... Det är nog pappas snus som luktar så illa tror jag!"

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 26 september 2006 18:19


Elis 1750 dagar

Emil 1069 dagar


Väldigt trötta killar denna morgon!
Pappa får gå in och väcka både Emil och Elis.

Mamma hämtar och när pappa kommer hem hörs glada rop från allmäningen.

Pojkarna har plockat många äpplen!

Elis visar glatt upp sitt pärlhalsband som han gjort på dagis.
"Det här halsbandet vill jag ha på mig på varje kalas."

Hungriga killar vräker i sig köttbullar och spaghetti.
Berättar under tiden om deras respektive gymnastik och rytmik.

Elis vill skriva meddelande på pappas mobil och han vill bara stora

bokstäver när han ska skriva. Pappa glömmer ta bort ordboken...
Pappa: "Oj, det var jag som klantade mej."
Emil: "Får jag se hur du klantade dej?!"

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 25 september 2006 20:01


Elis 250 veckor

Emil 1068 dagar


Pappa upp grymt tidigt för att flyga till Stockholm.
Det blir alltså mamma som får både lämna och hämta denna dag.

I lördags gjorde Elis en fin teckning till sin nya vän Hedda.
Han väljer ett stort kuvert och tejpar igen det noga.
Utanpå skriver han själv "Från Elis till Hedda".

Och givetvis får ju både teckning och kuvert följa med till förskolan.

Elis har gjort en jättestor och lång målning av solsystemet!

Solen och alla planeter är målade, tillklippta och klistrade på

en svart stjärnhimmel!

Han kan namnet på alla planeter, några får han läsa sig till.
Målningen är 2 meter lång och ca. 20 centimeter bred!
Otroligt häftig sak!

Pappas flyg hem blir inställt och han hinner inte hem till läggdags.

Mamma läser sagor.

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 24 september 2006 19:59


Elis 1748 dagar

Emil 1067 dagar


Härligt med lite sovmorgon!
Emil och mamma vaknar och går ner vid halv 8, Elis och pappa

blåser på 40 minuter till.

Emil: "Jag blir en konstig Örebro om jag äter tusen pasta.
Ända från naglarna ända till Göteborg."

Emil om saker som är jättejättestora: "Kolofantliga!"

Mamma slänger ihop en kladdkaka och sen blir det fika ute i solen

på vår altan. Päronsaft svalkar fint.

Elis säger att hans bil är trasig.
"Jag får nog kolla på Internet och ringa en bärgningsbil sen."

Elis till mamma:
"Ditt hjärta ska ju ticka åt höger, men det tickar ju åt vänster

hela tiden, så du är jättekonstig."

Båda killarna helt tokigt fartiga på övervåningen efter maten.

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 23 september 2006 19:57


Elis 1747 dagar

Emil 1066 dagar


Alla i familjen är lite hostkraxiga när vi vaknat.

Elis hittar på en sång om vad man kan se i datorn.
"Allt man har i datoren!"

Elis är alldeles tokigt i toppform efter frukost.
Uppe på övervåningen hoppar, skuttar, skrattar och springer som tokig!

"Pappa, jag har bytt ut Alma till Hedda i vårt hus!"

In i bilen och iväg till Beijers byggvaruhus igen.
Vi köper en bräda till och dessutom en ny grind med tillbehör.

Vi träffar Viljas mamma Malin i affären innan vi åker hem och snickrar.

Elis säger plötsligt:
"Jag ska sätta en påminnelse", och går in i huset.

Efter några timmar har mamma och pappa gjort klart allt där ute.

Nytt staket och ny grind sitter på plats!

Pojkarna har varit inomhus och lek. Badat djur och annat roligt.

Elis fixar saft och bullefika till oss alla.

Pappa frågar om alla är nöjda och klara med fikat.

Emil: "Nä, inte jag lite..."

Sen firar vi lite och hämtar turkisk mat.
Barnen äter "Havets pasta". Elis vräker i sig kräftstjärtar!

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2006 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards