Alla inlägg under januari 2004

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 31 januari 2004 13:16


Elis 782 dagar

Emil 101 dagar


Jag hittar på ett nytt verb idag!

Att "tånga" - Alltså att använda tången!


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Idag fick jag en ny leksak - "vinylen"; en tuggleksak som ser ut som

en mina, en boll med små utstickande "sug-och-bit-pluppar".
Jätterolig!

Tack!

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 30 januari 2004 13:14


Elis 781 dagar

Emil 100 dagar!


Emils "babysitter" gömmer sig!

"Kanske på toa..? Nej - under bordet! Busigt!"

På dagen går jag omkring med min leksaksgris i bärselen igen.

"Pappa-bilen" alltså den lilla polisbilen, får ett nytt namn idag -

"Bjooicken!" för det är ju faktsikt en Buick!

Mamma och jag bakar chokladmuffins.

Vi har 4 matskedar "kaka-ord" i smeten!


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


I sängen på morgonen busar Elis och jag.
Jag boxar ut Elis napp ur hans mun - OJ, va roligt det var, tycker vi båda två!

På dagen ligger jag naken på mage på golvet.
Jag drar upp knäna långt under magen, så att min lilla spetsiga rumpa

pekar rakt upp. Mamma tycker att jag är JÄTTESÖT - nähä...?!?

På kvällen demonstrerar jag min välutvecklade motorik.
Jag tar tag i de små nycklarna till babygymmet, tittar på dem ett

tag och sätter dom sen i munnen! ENORMT stolt blir jag över denna

prestation, som utförs igen och igen och igen.

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 29 januari 2004 13:10


Elis 780 dagar

Emil 99 dagar


På morgonen, medan vi ligger kvar i sängen och myser, så läser jag

sagan om "Djuren i båten" för Emil. Mamma tycker givetvis att det

är hur gulligt som helst.

Följande utspelar sig i köket när mamma äter frukost:
Jag kommer inrusande från hallen - stirrar stort på köksklockan

och utbrister "Klockan! - OJ, halv 3!" Jag vänder på klacken och

rusar ut ur köket igen. Bråttom, bråttom!

Mamma skrattar så att hon nästan trillar av sin stol!

Plötsligt - från ingenstans - kommer "Daniel - röd jacka!" ur min mun.

Daniel, vår gamle granne, var ju faktiskt här och hälsade på -

FÖR EN OCH EN HALV MÅNAD SEN -

och då hade han ju en röd dunjacka på sig!
Det var det där med BRA minne!

Jag sitter och gungar på gungstolen, den står lite snett och

råkar slå emot vitrinskåpet glasväggar. Då sa mamma att jag

borde flytta lite på gungstolen, vilket jag också gjorde, åt

alldeles rätt håll också! Mamma blev mäkta imponerad!

Språkbruk denna dag:
* "Vetevaa?" - "Vet du vad?"
* "Momomortja, helg!" -

"Mormor och morfar kommer och hälsar på när det blir helg!"
* "Häääär då?" - "Vad har vi här då?" / "Vad finns det här då?"
Det säger jag ibland när jag kommer till en ny sida i en bok.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Medan Elis läser saga för mej i sängen på morgonen, är jag VÄLDIGT

intresserad av hans vattenflaska. Jag tittar mycket noga och gapar

STORT när den kommer i närheten.

Kanske snart dags för mej att få provsmaka?

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 28 januari 2004 13:08


Elis 779 dagar

Emil 98 dagar


Emil har en leksaksnyckelknippa av plast med flera stora nycklar

i olika färger. Den blå nyckeln tycker jag går till "mattnaktens hus".

(I en av mina sagor så finns det en nattvakt som jobbar i en djurpark.)

Jag frågar mamma vad den röda racerbilen "heter", det vet hon inte,

men tycker att vi ska fråga pappa när han kommer hem från jobbet.

Så FORT pappa sätter fötterna innanför dörren springer jag och

hämtar bilen och frågar "Hette? - pappa" Han avslöjar att det är en

Lamborghini, vilket jag omedelbart repeterar så där en 8-10 gånger.

Mamma och pappa konstaterar också att jag har OHYGGLIGT

bra minne för saker och ting. Jag minns ALLT om ALLT!

Under eftermiddagen börjar jag att bli snorig.

Kvällscitat:
"Elis, STOR pojke!"

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 27 januari 2004 13:05


Elis 778 dagar

Emil 97 dagar


Idag var det dags för träff med föräldragruppen igen.

Denna gång hemma hos Cora & Cayenne.

Mamma sa att det var jättejobbiga backar på vägen dit.

Jag och Emil "softade" i vagnen hela tiden, så vi tyckte inte

alls att det var speciellt jobbigt.

Det var visst inga andra som kunde komma till dagens träff, så jag

och Cora fick leka tillsammans alldeles ostört, medan våra mammor

fikade och fikade och fikade och...

När "Micke-pappan" kom hem från jobbet så skjutsade han hem

oss till Trastvägen. Vi åkte "deras bil - röd volvo, också".

Morfar och mormor kom hem till oss på kvällen och åt middag och fikade.

Mormor läste godnattsaga - då är det ju som allra bäst!


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Idag var en riktig sovdag!
Jag somnade i vagnen under förmiddagspromenaden och vaknade

inte förrän vi var framme hos Pyri-mamman, Cayenne och Cora kl 15.00

Efter en trevlig fika-och-lek-stund skjutsade Micke-pappan hem oss.
Jag fick låna Cayennes bilstol - den var jätteskön!

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 26 januari 2004 13:02


Elis 111 veckor

Emil 96 dagar


Jag har ett ypperligt och fantastiskt morgonhumör!

Det säger i alla fall mamma och pappa.

När mamma säger "Du är så GO' Elis" svarar jag "Jättego'!".

Det är ju slut med sovstund på dagen nuförtiden, men jag brukar få

en svacka vid 2-tiden på eftermiddagarna. Idag löser jag och mamma

det genom att baka chokladmuffins. Det gjorde susen! God smet!

Vi byggde bilar med mina "låtsas-legobitar".

De fick höga avgasrör, precis som traktorer har.

Jag pekade på ett avgasrör och sa: "Mamma gillar, nej INTE!"

Hon sa ju igår att hon inte tycker att avgaser luktar gott.

Väldigt många av mina leksaker - en "avgasrörsbil", en sked,

t.o.m min blåa stol - gömmer sig under köksbordet. "Busigt!"

Då får man gå runt och leta efter, och ropa, på dom!

Pappa ska jobba någonting som kallas för "skift" idag, och när han

tar på sig sin "uniform" i hallen så stirrar jag med stora ögon och

säger "Pappa, jobbet - Andra kläder, konstig jacka!"

Eftersom pappa jobbar till jättesent i kväll, så blir det Mamma, Emil

och Ida som får läsa godnattsaga för mig. Min röda "hjärtlampa" speglades

i Idas ögon och då sa jag "Ida röda ögon. Elis ser, tydligt!".

Ord: "Trastvägen"


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Idag vaknade jag först i hela familjen och var inte alls sugen på

att somna om. Glad och pigg höll jag låda i sängen vid 7.15-tiden

Efter att jag sovit länge ute i vagnen, hjälpte jag mamma
och Elis att baka muffins, sittande i bärsele.

Dagens jätteroliga favoritord är "DUNK!"

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 25 januari 2004 12:59


Elis 776 dagar

Emil 95 dagar


Idag kommer då äntligen HenkeåLotta på besök!

Åhhhhhhh, vad jag har längtat!

Igår sa ju mamma och pappa att "dom kommer i morgon, och det är

när vi har ätit middag och sen sovit på natten.". Så det FÖRSTA jag

säger när jag vaknar denna morgon är: "Nu sovit - Henke, Lotta!"

Till slut kommer dom i alla fall och då kan jag äntligen rasa tornet som

pappa och jag har byggt - jag ville ju att dom skulle få se när det föll

ihop med ett stort B R A K !

Fullt ös!
Köra med bilar, fika, måla, bygga med klossar, busa, leka, köra mer bilar,

prata och förstås läsa den nya, fina boken som dom hade med till mig

och Emil! Den hette "Pettsson får julbesök" och var grymt bra!

"Lotta, mata dej!" säger jag när jag ska få mat -

Jag vill ju få maten av Lotta!

På eftermiddagen kommer Cora, "Pyri-mamman" och de andra i familjen

hit, och vi tar en promenad till Pålstorpet för att fika. Vägen dit består

av att gå , springa, ramla, springa mer, åka pulka och åka vagn.

Väl framme blev det massor av fika och mys med Cora.

Vi hjälpte varandra ner för ett högt trappsteg inne i fikastugan.

På väg hem somnade jag sittandes i Coras pulka.

Det har varit en händelserik dagt och jag hade svårt att somna på kvällen.

Jag låg väldigt stilla, väldigt länge, men stirrade hela tiden på pappa och

hade många tankar att smälta. Äntligen, vid klockan 21.15, kunde jag till

slut somna.

Dagens citat:
"Henke skalbagge halsband".
"Lepej, lepatej!" = Leverpastej

...i stället för "pläplä" som jag sagt sen jag var "pluttig".


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Våra kompisar Henke och Lotta kom och hälsade på idag, KUL!
Jag har bara träffat dom en enda gång innan (se 3/11-2003).

Jag charmade dom TOTALT! Dom sa att dom ALDRIG hade sett ett

sötare barn - och detta trots att jag lyckades kräkas på Henke!

På eftermiddagen fick jag min efterlängtade sovstund i vagnen,
när vi gick på promenad tillsammans med Cayenne med familj.
Tydligen var vi och fikade, men min vana trogen sov jag under hela utflykten.

På kvällen höll jag i och lekte mycket med "pappabilen",

Elis lilla polisbil. Jätteroligt!

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 24 januari 2004 12:55


Elis 775 dagar

Emil 94 dagar


Vi tog en långpromenad och tittade på en timmerlastbil.

Jättespännande!

Ingen sovstund på dagen idag heller, det märktes visst, för jag fick

ett par svackor tyckte mamma och pappa. Och så var jag visst lite

oförsiktigt och tokig, kastade mig lite hur som helst och så.

Men det är ju kul!

Jag hjälpte pappa med städningen igen.

Vi dammsög och skurade hela nedervåningen!

Mamma fick inte vara med, för pappa påstod att hon

ändå inte visste hur man skulle göra.

HenkeåLotta ska komma och hälsa på i morgon.

ÄNTLIGEN!

Hela dan tjatar jag om "Snart! Snart!".

Dessutom får jag reda på dom har bytt bil.

"Henke köpt ny bil, Fiat. Knasigt!".

Pappa och jag kör med mina bilar och åker som vanligt och handlar.

"Köpa makaroner, hemma slut!".

Tittar i en bok och ser "ålor". (=ålar)

Jag tycker mycket om att måla med mina stora pinn-pennor.

Ofta målar jag ormar, men i kväll blev det en groda genom att

dra en massa stora streck. Plötsligt gör jag en prick som då

skulle föreställa grodans öra!


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Jag mår MYCKET bättre dag idag!
Fick den obligatoriska, dagliga utomhuspromenaden i min sköna

vagn och sov i flera timmar. Skönt!

Var mycket nöjdare under mina vakna stunder.
Kan kanske bero på att jag fick titta på EM i handboll på TV, sittande

i min babysitter. Jag var glad och nöjd nästan en hel halvlek.

Sveriges vinst firade vi med ett mysigt bad - det är verkligen ROLIGT att bada!

Mina föräldrar tycker visst att jag är en bestämd ung man med ett

ganska "plötsligt" humör. Ena sekunden är jag nöjd och glad och

skrattar, medan jag utan förvarning i nästa sekund blir riktigt arg

och skriker. Man måste ju sätta dem på prov, hehe!

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2004 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards