Alla inlägg under mars 2004

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 31 mars 2004 11:26


Elis 842 dagar

Emil 23 veckor


"Mormor Utter 59 år!"

Ute på promenad ville jag ta över vagnkörandet en stund.

"Elis köra. Smidig vagn... Mamma köra."

"Stannat. NU springer jag!".


Mamma tycker att jag verkar börja greppa det där med "du" och "jag".

Hittills har jag ju mest använt "jag" om mamma och "du" om Elis -

det är ju så som mamma använder orden.

Vi såg Lerums kommunvapen på en bil och jag ropade direkt:

"Betyder Lerum!"


Idag var det premiär för altanlek! Kul!

Mamma tog fram min keps, som jag hade förra sommaren

också och jag utbrast: "Den coola!"


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Mitt favoritord för idag är utan tvekan BUSE!
Så fort mamma säger det, så garvar jag STORT!

Idag går vi äntligen ut och leker på altanen.
Min första altanlek någonsin!
Mamma slår upp ett stort och färgglatt paraply för att göra skugga till mej.

Jättemysigt!

Mamma tar en bild på mej och Elis på altanen och skickar den till pappa.

Han blir RIKTIGT avundsjuk - han måste ju vara inomhus och jobba hela dagen.

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 30 mars 2004 11:23


Elis 841 dagar

Emil 160 dagar


Dags för föräldragruppsfika hos Therese.
När vi kommer till den jobbiga uppförsbacken, säger jag:

"Mamma, inte tappa inlägg!".

Senast vi gick uppför den backen (15/1), tappade ju mamma

ett sånt där amningsinlägg mitt i backen.

Jag lånar mammas mobiltelefon och skickar ett sms till "MoM".

När mamma frågar vad jag skriver för något så svarar jag "komma!".

Jag vill givetvis att mormor och morfar ska komma hit och leka!

Det är roligt att bli kittlad. Det går alldeles utmärkt att kittla sej själv.

Jag stoppar bara handen innanför bodyn, kittlar mej under armen

och skrattar HÖGT - och något tillgjort, tycker mamma.

Nu kan jag hoppa jämfota.

Med fleecefilt över axlarna hoppar jag under kvällen

jämfota och säger "å hej å hå!"

I söndags iakttog jag pappa när han slog in presenter till Per och

mormor, och nu vill jag själv testa! Ber att få låna tejprullen och ska

göra precis som pappa gjorde för att få av en lagom lång bit från rullen.

Han liksom "gnager" men jag märker att det är ganska så väldigt mycket

svårt, så det slutar med att pappa får rycka in och hjälpa lite.

Jag upptäcker (tycker jag själv i alla fall...) att soffan verkar

"lite trasig" och bestämmer mig för att be om en till tejpbit

för detta ändamål.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Idag rapade mamma - då garvade jag stort!

Det var visst träff med föräldragruppen idag igen, men min vana trogen

så sov jag nästan hela tiden, ända tills pappa kom och hämtade oss med bilen.


Smakar majspuré för första gången.

Mums och smaskens!

Så fort skeden var tom blev jag ARG, ända tills det kom mer mat.

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 29 mars 2004 11:21


Elis 120 veckor

Emil 159 dagar


Läser många av mina nya Pixi-böcker och andra sagor alldeles själv idag.

Ofta slutar jag sagan med kommentaren "tut slut, hej då!".

Mamma tycker att det är så sött, så sött.

Efter lunchen, som består av "sjömansbiss", sitter jag på min cykel,

tar upp en (luft)mobiltelefon och utbrister:

"Får meddelande. Pappa kommer! Va roligt!"

Går omkring och bär en liten fleecefilt över ena armen och låtsas att

det är en klocka. Plötsligt stannar jag upp, kollar på "klockan" och säger:

"klockan en halv!" och fortsätter min lilla promenad.

Dagens citat:
"Vad tråkigt!" (med glad och uppspelt stämma...)
"Mamma tråkig!" *skratt*

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 28 mars 2004 11:19


Elis 839 dagar

Emil 158 dagar


Vi vaknar ganska tidigt för att vara en söndag.

Jag hoppar ner på golvet och springer direkt in i "Elisrummet".

Först bäddar jag på madrassen med nya kudde och ny filt, sen slår

jag på radion innan jag kryper ner under sängkläderna och ropar

högt åt pappa att han också ska komma in i rummet.

"Pappa kolla, mysigt!" säger jag stolt och visar upp allt fint jag har fixat.

På förmiddagspromenaden såg vi en bil som det hade regnat på.

Jag tyckte att den var "lite överblötad".

På eftermiddagen blev det kalas hemma hos mormor och morfar i Lerum.

Min morbror Per hade också fyllt år, så det blev kalas både för honom

och för mormor.

Erika hade med sig en hel massa roliga presenter till mig också!

En jättestor och fin Scanialastbil plus en jättehög med "pixi-böcker".
Precis DOM är ju mina absoluta favoritböcker för tillfället.
TACK Erika!


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Idag vaknade jag redan 06.45
Det är nog absolut rekord i tidighet för min del!

På eftermiddagen var det kalas för mormor och Per hemma hos

mormor och morfar. Riktigt trevligt att se alla igen.

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 27 mars 2004 11:14


Elis 838 dagar

Emil 157 dagar


Mamma och Emil försvinner tidigt iväg på "visning".

Det är utförsäljning av barngrejor på Hästhagenskolan.

Till frukostbordet får jag se en bild av en husbil.

"Hette den?" frågar jag pappa som svarar att han inte vet,

men att jag kan fråga mamma när hon kommer hem.
Jag har INTE tid att vänta utan ropar H Ö G T , så att det hörs

ända till visningen "Frågar mamma - HETTE bilen???"

Med maten i magen åker jag och pappa för att handla i Alingsås.

Vi swischar runt affären "Willys" och handlar MASSOR av mat och

andra prylar.

Under eftermiddagspromenaden säger jag adjö till bilarna:

"Hejdå Skodan! Imorrn! Ha så bra!"

"Mamma verkar stängd!", tyckte jag och tog mina

leksaksnycklar och öppnade.

På kvällen ville jag sitta och mysa och ha "Flö... Fle... Fli... Fleecefilten!"

Kvällsritualen tar vääääääääldigt lång tid denna afton.
Jag kan bara INTE somna!

Efter en rejäl stund av snurrande så frågar jag pappa om vi kan flytta

över till "stora sängen?". Så gör vi, men inte blir det så mycket bättre

av det inte. Det tar YTTERLIGARE 40 minuter innan jag till slut glider

in i sömnens värld.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Morbror Per fyller visst år idag, grattis!

Jag och mamma går iväg själva på morgonen för att gå till en utförsäljning

av barngrejer. Jag somnar i vagnen och morfar kör runt på mej och vagnen

medan mamma och mormor botaniserar bland alla prylar.

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 26 mars 2004 11:11


Elis 837 dagar

Emil 156 dagar


Av någon mystisk anledning så vaknar jag redan klockan 7 på morgonen!

Ute och leker på tomten redan klockan 10! Nytt personligt rekord?

Cora, Pyri och Cayenne kommer på lekbesök på förmiddagen.

Jag är extremt grinig och oglad på eftermiddagen.
Då frågar mamma om jag vill gå upp och vila en stund.

Mitt svar blir ett omedelbart "JA!".

Jag slocknar direkt uppe i den stora sängen.

När pappa kommer hem från jobbet har jag vaknat till och frågar honom

"Var vagnarna går?"

Jag vill se kartan som visar var spårvagnarna inne i Göterborg går.

På kvällen bakar jag och mamma en oooootroligt god chokladkladdkaka.
G O T T !

Någar citat från denna dag:
"Klarinett".
"Elis gillar Cora!"


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Jag sitter i egen stol!

Uppallad med kudde bakom och handduk framför.

Smakar mer morot.

Ytterligare en premiär denna dag!

På kvällen går jag faktiskt med på att bli nerlagd i soffan,

och dessutom fortsätta sova helt på egen hand!

Mamma tycker att det är mycket skönt att ÄNTLIGEN få

famnen fri en liten stund.

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 25 mars 2004 11:06


Elis 836 dagar

Emil 155 dagar


Mormors födelsedag idag, GRATTIS mormor!

Börjar dagen med att säga: "Oj oj, helt bra!"

Jag kastar bort kroppsdelar och ersätter dom med att skruva dit nya.

Inte bara egna, Emil får ett nytt huvud idag.

I Lerums tidning som kom idag brukar det vara många bilbilder, men idag

är det bara ett enda uppslag. "Bara dom bilorna, va tråkigt!"

Åkte tåg in till Göteborg för att födelsedagsfika med mormor, morfar,

Kajsa och Ossian. Jätteroligt! Jag gav mormor min present som jag

hade gjort, en teckning av en Chevrolet. Hon blev jätteglad!

Som tur var så hade jag skrivit Chevrolet också, om hon skulle glömma

vad det var för bil.

Vi köpte en present till mormor efter fikat och jag bar den hela vägen

till tåget! Mamma tyckte att jag är jättestark. Vi köpte dessutom en

ny bok till mej idag. Väldigt roligt! Och bra!

Berättar på kvällen för pappa att jag "Sett Porsche" inne i Göteborg!

Och "köpt skor på visning!"

Gör MASSOR av nya ord nuförtiden!

Citat:
"Så himla bra!"


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Idag fyller mormor år, GRATTIS!

Vi firar det genom att ta tåget in till Göteborg för att fika med

mormor, morfar, Kajsa och kusin Ossian. Kul med en liten utflykt!

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 24 mars 2004 11:02


Elis 835 dagar

Emil 22 veckor


Jag klättrade upp i min köksstol HELT SJÄLV för första gången!

Blev MYCKET stolt - och lite förvånad.

"Ändå från där" och pekade ner på golvet, där jag började min klättring.

Mamma var lite tråkig och satt och läste en tidning vid frukostbordet.

"Nej mamma! Låta vara!" och så slog jag ihop hennes tidning.

När Emil var ledsen på filten sprang jag snabbt iväg och hämtade

hans vattenflaska. Det tyckte mamma var gulligt.

När vi kommit hem från vår promenad, blev jag lite missnöjd - och då

vaknade Emil i vagnen. Han bara skrek högt och ville inte somna om.

"Bäst att gå in och ge honom lite mat" tyckte mamma, vilket jag ansåg

var en synnerligen larvig idé, så jag låg på golvet och skrek "HJÄLP!"

under hela matningen. Mamma tyckte väl att det var "så där" kul...

Som sagt... Jag testar gränser denna dag!
Knuffar lätt på alla, eller provcerar genom att bara nästan knuffa.
"Bra?"
Pappa svarar "Nej"
Igen "Bra?" och så där håller det på....

Jag tittar i en bok och får syn på en bild av en svart panter.
"Läskig, men glad!"

Citat:
"Älska mamma!"


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Sov inte så länge i vagnen idag.
Vaknade när vi kommit hem från promenad av att storebror var

missnöjd och ledsen. Medan jag fick mat i soffan, låg Elis på golvet

och skrek på hjälp. Mamma tyckte visst inte att det var bara roligt...

Jag är VÄLDIGT förtjust i min fina, nya vattenflaska!
Jag satt faktiskt nöjd i babysittern riktigt länge tack vare den!

När jag på eftermiddagen låg på filten och kände mej lite ensam
och ledsen, sprang Elis direkt och hämtade vattenflaskan till mej.
Det var riktigt GULLIGT, tyckte både jag och mamma.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2004 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards