Alla inlägg under oktober 2003

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 31 oktober 2003 10:43


Elis 690 dagar

Emil 9 dagar


Idag testar vi en ny sittmojäng som vi spänt ovanpå lillebrors barnvagn.

Den fungerar utmärkt och är riktigt rolig att sitta på.
Man får bra utsikt också.

Vi rullar till BVC och Emils första träff med Maj.

Jag hinner säga hej till min kompis barnmorskan "Mamälä" (Marianne)

också och visar stolt upp Emil för henne.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Idag var det dags för min första date med tant Maj på BVC i Floda city.

Hon var snäll och tyckte att jag var snygg. Inskrivning, mätning och vägning.

Snart är jag uppe i min födelsevikt igen.

När vi kom hem hade jag fått en present i brevlådan från mammas

moster och de 4 kusinerna "M". Det var en söt pyjamas och ett par

varma goa sockor. TACK så mycket!

På eftermiddagen får vi ett överraskande snabbesök av Elis och min

läder-och-latex-moster Linda. Hon är rolig, så jag kräktes lite på henne.
Kom snart tillbaka, Linda-haha!

Elis 12,8 kg. och 87 cm.

Emil 4240 g. och 54,5 cm.

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 30 oktober 2003 10:36


Elis 689 dagar

Emil 8 dagar


Ganska lugn dag efter allt flackande tidigare under veckan.
Jag hjälper pappa att "jiwa" (=riva) ner de gamla tapeterna i "hall" och

samlar alla bitar som ramlar ner på "gåll" (=golvet) i en stor papperspåse.

Jag är duktig!

Ett praktiskt ord att använda är; "Nå!"

Jag får dessutom en egen klädhängare i hallen.

Den blir ett bra ställe för alla mina ytterkläder,

"jacka" och "wål" (=overall), att bo på.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Vilodag idag. Skönt!

Vi fick jättefina blommor med bud från min morfarsfar,

som ett grattis för att jag har flyttat hit. TACK!

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 29 oktober 2003 10:33


Elis 688 dagar

Emil 1 vecka


Idag vaknade jag tidigt, redan kl 6 ville jag vara pigg och titta på när

Emil fick mat av mamma. Mamma och pappa och Emil ville somna om

sen, men inte jag! Inte förrän jag fick ligga bredvid min lillebror blev

jag nöjd och kunde somna med hans lilla hand i min!

Efter frukosten hoppade vi in i bilen och åkte på utflykt.

Först till Lerums Trä, sen ett snabbt stopp i Lerums city och sen

vidare på motorvägen till en jättestor affär som heter "KEA" (=IKEA).

På motorvägen var det jättemånga "latt-i" (=lastbil) och på IKEA
var det jättemycket folk!

Det roligaste med IKEA var att fika och leka med pappa

i ett fint leksakshus i restaurangen!

På kvällen kom mormor och morfar hit för att äta och leka och fika.

De hade visst hört att vi hade köpt en massa glass.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Idag utflykt med bil till en stor affär i Kållered som heter IKEA.
Mammas bröst smakade precis lika bra där som någon annanstans.

Att kissa är skönt och det gör jag riktigt duktigt och mycket nu för tiden.

Mormor och morfar kom hit på kvällen.

Jag slumrade en stund på morfars arm och han såg minsann också lite trött ut.

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 28 oktober 2003 10:20


Elis 687 dagar

Emil 6 dagar


Upp tidigt idag, redan 7.30

Vi åker en sväng till BB igen, för lillebror ska lämna lite blod till sjukhuset.

På hemvägen händer två jätteroliga saker.
Först gör vi ett besök i en leksaksaffär och jag får en alldeles

EGEN verktygslåda! I den finns det hammare, såg, tång, tumstock,

skruvmejsel och några andra grejer. Jag blir glad och stolt som en tupp!


Nästa stopp var faktiskt ÄNNU häftigare - vi gick nämligen in i

en glassfabrik, närmare bestämt Triumf Glass butik i Sävedalen.

Där köpte vi massvis av god "glakk" i alla möjliga smaker! Mums!

Här ska fikas!

På kvällen hjälper jag pappa med disken.
Det var jätteroligt och väldigt svårt att sluta.

 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Dags för biltur och besök på stället där jag föddes, Mölndals sjukhus alltså.

Denna gång stannade vi på våning 6 och ett ställe som kallas för "Storken".

Där var det en sköterska som stack mej med en vass nål i ena handen,

för hon ville ha lite av mitt fina blod. Eftersom jag är en riktigt tuff kille,

så reagerade jag inte ett dugg!

Resten av dagen pysslade jag med att nästan bara sova.
Dessutom log jag för första gången i dag!  :-)

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 27 oktober 2003 10:16


Elis 98 veckor

Emil 5 dagar


Jag vaknar plötsligt med ett "OJ!" när lillebror startar ett ljudligt skrik

tidigt på morgonen, kl 6.40 Mamma och pappa tycker att jag är SÅÅÅÅ

GOOOOD med Emil! Så klart, han är ju min lillebror!

Visar prov på både fantasi och logik när jag tar min leksakstelefon och

ringer till "ägg". Han har nummer "ägg, ägg, ägg" och jag säger till honom

att komma med blåbär!

När min lillebror "Emli" ligger vid mammas bröst och äter "mölk" tycker

jag att han låter som en åsna. Det låter jätteroligt och är kul att härma!

Dagens ord: "Jä-kiki" (=racerbil).


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Nu börjar det bli lite rutin på saker och ting.
Jag sover, käkar, rapar och bajsar i jämn och stadig takt.

På eftermiddagen går vi för första gången till det berömda Floda City.

Vi besöker den spännande affären "ICA"!

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 26 oktober 2003 10:12


Elis 685 dagar

Emil 4 dagar


Direkt när jag vaknar på morgonen måste jag spana över mamma,

som ligger på sidan i sängen, för att kolla att lillebror Emil verkligen

ligger där.  Det gör han!  Hurra!
Jag blir jätteglad av att se honom och ska sitta jättenära när han får mat av mamma.


På förmiddagen kom mormor och morfar hit för att pluppa stenar

i vattnet med mej!  KUL!
"Tena - tooja - många - plump!" (=stenar, stora, många, plums!)

På eftermiddagen hämtar pappa upp en leksaksdammsugare från källaren.

Den är MIN EGEN - ÅH, va jag blir stolt! Jag säger "egen" omåomigen!

Andra ord för dagen är: "hällv" (=själv, kan faktiskt själv
gå ner från säng och ner för trappan!) och "kakko" (=traktor).


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Jag sover gott hela natten, precis som den förra.
Men givetvis vill jag i alla fall ha lite mat så jag väcker mamma

två gånger under nattens gång.

Den andra gången passar jag dessutom på att bajsa och det gör

mamma så där lagom glad och nöjd.

Tydligen tar vi en liten promenad ner till badstranden på förmiddagen,

men jag märker inte så mycket av det eftersom jag sover som en liten

stock hela tiden. Det var ruggigt skönt att slumra där ute i den sköna

och friska luften.

Eftermiddagen ägnar sig resten av familjen åt att utsätta mig för ljud

i alla dess former. Det är dammsugning, hög musik och storebror busar

för fullt. Jag bryr mig inte ett dugg!

Pappa kan konstatera att jag minsann är stark som en oxe.
Och en mycket livlig sådan dessutom!
När pappa låter mig ligga på sin breda bringa så spänner jag mina nack-

muskler och tittar nyfiket upp på honom med mina mycket bestämda ögon.

Utöver det så viftar jag också med mina armar och mina ben

så fort jag har möjlighet!  Full fart!

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 25 oktober 2003 10:09


Elis 684 dagar

Emil 3 dagar


Ut på promenad. Först går och springer jag själv, men sen åker jag

och lillebror i varsin vagn. Vid sjön tar vi en fikapaus med choklad

och kaffe. Det fanns en liten brygga vid fikaplatsen och på den gick

vi ut och kastade stenar i vattnet - "PLUPP!". Alltid lika kul!

Mamma och pappa upptäcker att det finns bajs i min blöja och

säger att vi måste gå hem och byta. Det vill INTE jag!
Men när mamma lovar att vi ska gå ut igen lite senare går jag i alla

fall med på att rulla hemåt.

På eftermiddagen, medan pappa håller ett öga på en sovande Emil och

samtidigt kagar middag, går jag och mamma och Ida ner till badplatsen.

Vi har med oss min blåa hink och i den samlar vi en massa stora stenar.

Från den stora badbryggan lät de stora stenarna "PLUMS!" och de små

stenarna "plipp!" när de landade i vattnet.

Det dök t.o.m upp en anka som trodde att det var mat som vi kastade i.

"Kvack!", sa den när den märkte att det bara var stenar.

Det hann nästan bli mörkt ute när vi äntligen gick hem igen.


Pappa serverade en rackarns god middag när vi kom in.
Bra med energipåfyllning efter ett långt bryggpass!
Sen var det fika och läggdags.

Dagens ord: "Nä-hä" och "Ut!".


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Jaha, nu ska man ut och gå också.
Mitt livs första riktiga utomhuspromenad - fast i vagn förstås...
Det var skönt, så jag somnade och sov hela tiden.

Jag har börjat märka att det är väldigt skönt att suga på nåt, pappas

finger t.ex fungerar alldeles utmärkt. Han verkade tycka att det var

svårt att laga mat under tiden, konstigt.

Under kvällen stirrar jag strängt på pappa och mamma.
Det är bäst att sätta sej i respekt så fort som möjligt.
Mamma tycker att det verkar som om jag är en riktig "kräkunge",

vad nu det kan betyda.

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 24 oktober 2003 10:02


Elis 683 dagar

Emil 2 dagar


Idag sovmorgon till 8.45 Säger direkt att jag vill till BB igen.
Snabbt!

Efter frukost i magen, blöjbyte och ut med Ida kastar vi oss i bilen och

åker. ÄNTLIGEN! Jag har ju tjatat hela morgonen om "mamma", "bäbis"

och "moppe"! När vi kommer fram blir jag givetvis jätteglad över att få

se alla 3 igen!

Vi äter lunch, fikar kexchoklad och packar innan vi åker hem allihop.

Både Emil och jag somnar på vägen hem. Vi tar det lugnt hela dagen,

vi t.o.m beställer hämtpizza. På kvällen kommer mormor och morfar

hit och dom har med sej presenter till mej och Emil.

Som vanligt blir jag busig som sjutton när dom kommer och somnar sent igen.

Ord för idag är: "bil", "Emli" (=Emil) och "pitta" (=pizza).


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Idag ska vi visst åka till nåt ställe som heter "hem".
Innan man får åka dit ska tydligen en man som kallas "barndoktorn"

titta och klämma på mej litegrann.

När han kom redan klockan 10.30 blev alla barnmorskor och sjuksköterskor

alldeles som tokiga och ropade högt av glädje. Nu tänker mamma skola

om sej till barndoktor...

Doktorn tyckte att jag var en stilig gosse och efter vägning

(nu 4020 g, jag har bantat lite), blodsockerprov (alldeles utmärkt)

och tvätt av navel fick vi klartecken att åka.

Pappa och min roliga storebror kom och hämtade oss och så fick

jag åka racerbil för första gången. Racerbil av märket Volvo!

Jaha, och sen kom vi till det där omtalade "hem".
Vi ska visst stanna här, det är tydligen här som vi ska bo allihop.
I Floda...

Jag ser till att få en husesyn och det verkar helt okej.
Vi har också en jätterolig och mycket lurvig hund, Ida, som pussar

mej som en galning över hela ansiktet så fort vi kommer innanför dörren. Kul!

Emil 4020 gram.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2003 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards