Alla inlägg under juni 2004

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 14 juni 2004 11:00


Elis 131 veckor

Emil 236 dagar


Va roligt, pappa är ledig idag också!

Min lillebror är lite busig, så jag har börjat ta lite mer ansvar för honom.

Idag, t.ex, höll han på att krypa ner från sängen på morgonen.

Då ropade jag till honom: "Emil, stanna hos oss!"

Vi leker bra tillsammans också, jag och Emil.

Jättemycket och jättebra och båda tycker att det är lika roligt.

Dessutom ser mamma och pappa ytterst nöjda ut.

Efter frukosten åkte vi till Alingsås där vi träffade pappas arbetskompis Pål. Han kommer visst från Norge och jag trodde att vi skulle kunna hitta Norges flagga i en låda i Alingsås...

Vi gick i alla fall och fikade, som man ska göra när man åker till Alingsås.

Gott fika på mysigt ställe! Sen åt vi fläderglass - mums!

Till middag fick jag en EGEN pizza!

Med räkor och färska tomater, precis som jag hade beställt.

Gott!


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Ojsan!

På morgonen när vi vaknar är pappa kvar hemma.

Han är visst ledig idag också, va kul!

Jag gillar att krypa runt i sängen.

Däremot är jag ännu inte så duktig på att veta var sängen tar slut.

Som tur är håller min storebror koll på mej. "Emil, stanna hos oss!",

ropade han, när jag var nära att krypa ner från sängen.

Sen bjöd jag mamma på napp, schysst va?

Efter frukosten åkte vi iväg till Alingsås.

Där träffade vi pappas arbetskamrat Pål, som vi fikade med.

Han hjälpte till att mata mej med gröt och var jättesnäll.

Mamma och pappa blir SÅ glada nu när Elis och jag leker jättemycket

och jättebra tillsammans! De säger att det är en fröjd att se.

Låter lite fjantigt tycker jag, vi leker ju bara.

Dessutom börjar jag bli riktigt haj på att bära med mej

saker i ena handen när jag kryper. Det är roligt!

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 13 juni 2004 10:57


Elis 916 dagar

Emil 235 dagar


Idag var det riktigt varmt! +24°!

Pappa och jag gick ut direkt efter frukost för att plantera en

vinbärsbuske som pappa fick igår och när vi ändå var ute, passade

vi på att klippa lite gräs också. Kul, men svettigt!


Det blev alldeles utmärkt med att ta ett bad tillsammans

med lillebror på altanen efteråt. Jättejätteroligt!

Fast som vanligt när jag har badat länge, blev jag trött på eftermiddagen.

Lite vila uppe i stora sängen gjorde susen.

När jag läste en bok, såg jag jättemånga flaggor i den.

"Det var Färjes, Norsklands, Gollands och Buddas flagga!"

"Det var en begagnad Ford!" konstaterade jag när

jag körde med min polisbil.

Emil och jag har lekt och busat tillsammans jättemycket under dagen.

KUL!

Det är roligt att lillebror har blivit så stor att man kan ha så mycket nytta av honom!

Eftersom jag sovit en stund på dagen, var jag inte särskilt trött vid

vanlig läggdagstid. Pappa var visst ganska sugen på att se fotbolls-

matchen mellan England och Frankrike på TV, så vi gick ner igen båda

två efter en stunds hopplösa-somna-försök.

Efter matchen kunde jag i alla fall somna.

Då hade klockan hunnit bli 23.00

Citat: "Farsan och morsan".


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Idag ville jag minsann dricka nästan en halv flaska välling till frukost!

Mamma tycker att det verkar som om jag behöver vara riktigt hungrig

för att ta emot den där vällingen... äh, bara så enkelt att ibland

vill jag ha och ibland inte.

Efter att jag sovit min förmiddagslur badade jag och Elis tillsammans

i min blåa badbalja på altanen. Det var riktigt, riktigt roligt!

Elis och jag har förresten lekt och busat och grejat jättemycket

tillsammans under dagen. Det är fantastiskt kul att ha en så snäll

och go och rolig storebror!

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 12 juni 2004 10:53


Elis 915 dagar

Emil 234 dagar


Idag fyller pappa år!

"GRATTIS!", var bland det första jag sa till pappa i morse.

Jag matar lillebror med frukostägg - roligt!

Efter frukosten blir det frisörsalong på altanen.

Först klipper mamma mitt hår - det blir jättesnyggt - och sen klipper

hon pappas med en trimmer, fast inte med den trimmern vi har till gräset.

Skönt att inte få håret i ögonen längre!

Sen blir det dags att hjälpa pappa med bakande av födelsedagstårta.

Vi blandar och kokar vaniljkräm, vispar grädde, skalar och skivar frukt

och dekorerar fint!

På eftermiddagen blir det överraskningsbesök av Cora-familjen och sen

av Kajsa, Conny och Ossian! ÅH, va roligt! Och pappa visste ingenting

och blev jätteförvånad och jätteglad!

Tårtfika, lek och bus. Sen grillning och mat (kyckling och hemgjord

potatissallad) ute i trädgården. Jag och Cora fick ett alldeles eget

bord att sitta vid, det vi fick av mormor och morfar. Perfekt!

"Väldigt gott!" tyckte jag om maten.

Strax innan Cora skulle åka hem ville hon faktiskt ha en kram, hon sa:

"Elis kom!" men jag var så trött så jag svarade med "Näe, ska gå på sängen".

Smällde av stenhårt - Tack för idag och godnatt!


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Pappas födelsedag idag, GRATTIS söta pappa!

På eftermiddagen kommer Cayenne-familjen plus kusin Ossian-familjen

på överraskningsbesök. Pappa blev jätteglad och förvånad!

Tur att pappa och Elis hade bakat tårta på förmiddagen,

så att vi hade nåt att bjuda på.

Sen är det dags att grilla middagen.

Då tycker jag att det är läge att få mat och mys.

Mamma får absolut inte hjälpa till med nåt - hon får bara

dirigera gästerna om vad som ska göras medan hon sitter

med mej i famnen. Härligt! Maten blev tydligen god, bra!

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 11 juni 2004 10:43


Elis 914 dagar

Emil 233 dagar


Idag busade Emil och jag tillsammans vid köksbordet.

Vi satt bredvid varandra i varsin stol.

Då började Emil plötsligt göra bubblor.

Hehe, det tyckte jag var roligt, så jag gjorde likadant.

TJOHO, va han tyckte att det var kul att jag härmade honom!

Vi satt alltså bredvid varandra, tittade på varann, gjorde bubblor

och ASGARVADE!

Jag har också kommit på ett roligt sätt att dricka vatten.

Man tar en haklapp och lägger över pipen på min mugg, sen

dricker man genom haklappen. Superkul!

Jag berättar för mamma att "Elis håller i snoppen!".

Hon frågar om den sitter kvar och jag svarar skrattande "Nää!".

Som tur är hittar mamma Emils långa rosa sked på golvet och frågar

om det är den. "JA!", ropar jag lyckligt - och stoppar in skeden i kalsongen.

Pappa fyller visst år i morgon.

Mamma undrar om jag vet hur många år han blir.

"Femti...?!"

Ute på promenaden ser vi stora fina röda blommor.

"Pioner! Dom har slagit ut sej!"

"Badrockcafé" = Hard Rock Café, som det står på pappas stora handduk.

Efter att ha fått doppa fingret i pappas ölglas,

ser jag att "Det blir ölprickar när Elis kissar!"

Idag har varit en riktigt bra dag!
Jag har varit på topp hela dagen, har ätit mycket bättre igen

och har inte varit varm alls. Jag var nog bara trött igår. Skönt!

Dagens ord är "Mulatt"


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Elis och jag sitter i varsin stol vid köksbordet.

Jag börjar göra bubblor med munnen.

Elis skrattar och gör likadant. HOPPLA, så glad jag blir!

Det slutar med att vi tittar på varandra, gör bubblor båda två

och skrattar hejdlöst! Det är KUL med en storebror!

Dessutom leker vi riktigt bra tillsammans nu för tiden!

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 10 juni 2004 10:26


Elis 2 ½ år - 30 månader

Emil 232 dagar


Jag sov länge i min egen säng i natt, ända till kl 8.

När mamma och jag borstar mina tänder tycker mamma

att jag har så många fina tänder. Jag berättar:

"Köpt dom! I leksaksaffär i Göteborg. Bara Elis och pappa med. Vi åkte tåg dit."

Så det så!

Medan Emil sov i vagnen i hallen tvättade mamma och jag lite

kläder och bakade mandelkubb efter Pyris recept. Riktigt gott!

Vi hann nästan helt färdigt innan Emil vaknade.

Jag fick pärla pärlsocker på kubbarna.

Det kom nästan bara på dom och inte på plåten.

På eftermiddagen gick vi till BVC för att kolla upp Emil igen.

Medan vi lekte i väntrummet, dök pappa upp!

Han hade kommit iväg tidigt från jobbet, va roligt!

När vi kom hem gav pappa och jag myrorna hett vatten.

Dom behövde tvättas.

Under dagen, som varit lite upp och ner, var jag stötvis lite gnällig,

tyckte mamma. På kvällen var jag lite trött och varm, kanske lite febrig?

Och sen är det inte så lätt det här med att försöka sluta med blöja.

Vissa dagar känns det jättebra att ha kalsong och gå på toa, medan jag

andra dagar absolut inte kan tänka mej att gå på den äckliga toaletten.

Vi åkte till Cora-familjen på ett snabbt kvällsbesök för att hämta

några viktiga papper. Det var visst nåt om några EM-tips.

Jag förstår mej inte riktigt på det, men det var roligt att träffa Cora

och Pyri och Micke och Cayenne, även om det bara var en kort stund.

Jag var jättetrött vid läggdags och somnade på väg ner i sängen.

Citat när jag körde en av mina vagnar: "Det blev mycket ös!"


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


På Elis vattenflaska finns en bild av en säl.

Mamma frågade Elis vad sälen säger, men jag hann först:

"HEJ!", sa jag. OJ, va Elis skrattade!

Jag har börjat gå med på att sova vidare när mamma på för-

middagen lägger mej i vagnen efter att jag somnat i hennes famn.

Tydligen är det inte bara jag som tycker att det är skönt.

På eftermiddagen gick vi till Maj på BVC igen.

Den här gången skulle jag visst göra ett hörseltest också.

Medan vi väntade på att komma in till Maj, så dök PAPPA upp!

Hurra!


Jag beslutade att det var pappa och inte mamma som skulle få vara

med mej under mitt hörseltest. Höger öra visade sej vara lite segt

i reaktionerna, men det beror säkert på min nyliga lilla sjukdom.

Ska testa igen om några månader.

Flera gånger under kvällen säger jag klart och tydligt "Hej!".

Fick vara med pappa och Ida på kvällspromenad igen.

Det är RIKTIGT kul att spana på världen!

Elis 14,5kg. och 94cm.

Emil 7560g. och 69,5cm.

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 9 juni 2004 10:23


Elis 912 dagar

Emil 33 veckor


På morgonen säger jag att jag ska "stänga dörren".

Det gör mamma lite förvånad, för jag brukar inte uttala

såna där st-ljud så tydligt annars.

På eftermiddagen är det fikaträff vid ankorna med föräldragruppen,

men det är inte så många idag. Bara Cora-familjen och stor-Emil-familjen.

Kul att springa och leka på gräset. ALLTID jättemysigt att träffa Cora!

Pappa kom och mötte och lekte och fikade lite med oss efter jobbet.

Kul!

Pappa fyller år på lördag. Det hade Pyri och Cora pratat om idag och

Pyri hade frågat Cora om hon kunde gissa hur gammal min pappa är.

Cora var säker på att han var lika gammal som tomten!

Vid middagen hamnade jag i en jättesvacka och var nära att somna

i maten... det som räddade mej var en rolig film med mormor och

morfar på datorn. Bra trick, pappa!

Blev i alla fall en tidig kväll och jag somnade SNABBT!


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Feberfri idag, men ändå lite labil på förmiddagen tyckte mamma.

Bättre efter vila mitt på dagen.

På eftermiddagen träff med mammor, bäbisar och barn vid ankorna.

Mysigt att krypa runt på gräset.

På kvällen fick jag gå med pappa och Ida på kvällspromenad.

Jättekul och spännande!

Jag tittade noga på allt vi gick förbi och var superglad hela tiden!

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 8 juni 2004 10:17


Elis 911 dagar

Emil 230 dagar


Uppe i sängen på morgonen, säger jag till mamma TVÅ gånger i rad

att jag behöver kissa på toa. Det gillar hon!

Emil vill ta boken som jag har.

"Nej, Emil! Elis håller på läser den!"

Sen blev jag JÄTTEGLAD när "Emil sa Elle!" -

det var ju precis så jag själv sa Elis när jag var liten och inte kunde säga Elis än!

Gungan som vi fick av mormor och morfar är riktigt, riktigt rolig!

Idag ville jag gunga länge, länge, länge.

Och sen, som grädde på födelsedagstårtan, kom mormor och

morfar och hälsade på! Mamma visste, men hade inte sagt nåt.

Pappa och jag blev jätteglada och förvånade!

Och jordgubbar hade de med sej.

Det är ju mitt favoritfika nu för tiden!

Mormor och jag körde med vagnarna i trädgården.

"Mormor komma! Bråttom! Köra hitåt med vagnarna!"

Sen körde mormor Emil i min röda dockvagn.

OJ, va han tyckte att det var kul!

Jag var helsprallig och jättebusig under kvällen.

Spexade och tokade mej hela tiden med mormor.

Gjorde en massa roliga miner och stoppade in stora hela

jordgubbar i munnen. "Titta mormor!"

KUL att busa!


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Elis läser en bok i sängen.

Jag vill förstås gärna vara med, men får en skarp tillsägelse:

"Nej, Emil! Elis håller på läser den!".

Så jag fick hålla till godo med att leka med macklådan...

När jag sa "Elle" blev Elis jätteglad.

Han sa visst så han också innan han kunde säga Elis.

Idag är jag inte riktigt lika varm och febrig, dock fortfarande

lite kinkig och vill gärna vara nära och i bärsele mest hela tiden.

På kvällen har jag hunnit bli lite piggare, så det passar väldigt bra

att mormor och morfar kommer och hälsar på. Mormor kör runt mej

i Elis röda dockvagn - OJOJOJOJOJ, va jag skrattade!

Det var RIKTIGT, RIKTIGT roligt! Tack för skjutsen, mormor!

Av Elis, Emil och Mille Lindmark - 7 juni 2004 10:14


Elis 130 veckor

Emil 229 dagar


Strax efter frukost snubblar jag omkring på ostadiga ben i köket.

Jag flinar stort och säger: "Alldeles sladdriga ben, måste byta ben!".

S K R A T T !

Sagt och gjort, vi tar bort det gamla benet och skruvar dit ett nytt.

"Ett blått! - det var inte så bra, tar ett annat grått i stället. Bra ben!"

När vi är klara med allt benbytande slänger vi de gamla och dåliga

benen på vår kompost.

Körde min trehjuling idag och skulle svänga.

"Vänster", sa jag då, vilket gjorde mamma förvånad.

Vadå? Tror hon inte att jag vet nåt om riktningar, eller...?

När mamma skickade ett meddelande till pappa,

tyckte jag att hon skulle "skriva grattis!"

Idag bakade jag och mamma kakor efter nytt recept, "Pyri-havrekakor".

OJ, vilken god smet det var!

Vi fyllde visst bara EN plåt istället för två med kakor.

Mums, hehe!

Till middag beställde jag kyckling och potatis - och så blev det!

Och jättejättegott blev det också!


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Ganska väldigt mycket spak och missnöjd idag.

Ville bara vara jättenära mamma hela tiden.

Ganska nöjd när jag fick vara i bärsele, precis som när jag var en liten plutt.

Sov mycket, inte mycket sugen på mat.

Lite bröstmjölk då och då räckte fint.

39.6 i temperatur på eftermiddagen.

Mycket bättre och piggare på kvällen efter att jag fått en Alvedon.

Kanske tredagarsfeber?

Fast jag är ju lite täppt i näsan också, i alla fall på natten.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2004 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards